Septemberdrømme

Ferieplaner med to små børn

Jeg har luftet lidt tanker og hints på instagram om, at vi snakker om en lidt længere ferie i starten af det nye år. Med længere ferie mener jeg ikke den klassiske ‘1 uges charterferie’, men derimod gerne 15-20 dage, hvis det hele er muligt med arbejde osv. Simon og jeg har rejst en del til Thailand sammen. Før vi fik børn var vi faktisk ofte afsted et par uger mellem november og februar for at vinteren ikke syntes så lang, mørk og kold.

Nu er der jo kommet to små arvinger til, og nu synes vi, at de er ved at nå en alder, hvor de rent faktisk ville kunne få noget ud af sådan en tur. Og samtidig er jeg også så småt ved at finde modet til at springe ud i det. Vi var på ferie udenlands, da jeg var 30 uger henne med Lily Sofia og Carl-Emil var knap 1,5 år. Og det var seriøs en øjenåbner i forhold til hvordan vi tidligere har holdt ferie. Vi fløj rundt med den lille krudtugle, og det var bestemt ikke særlig afslappende. Men nu er vi jo ligesom lidt mere erfarne i forhold at hverdagen alligevel aldrig er stille og rolig med de to. Men udover denne ene tur har vi ikke været afsted på længere rejser udenlands, som indebar flyveture, hoteller og alverdens oppakning og praktikaliteter. For det kommer vi jo unægteligt ikke udenom, når der skal to små børn med på turen. Jeg siger dog også til mig selv, at vi selvfølgelig nok skal klare det. Det her med to små børn på en ret lang flyvetur. Carl-Emil er jeg ikke så bekymret for, men Lily Sofias energiniveau og temperament, det er en anden sag.

Men når det så er sagt, så vil jeg også gerne opleve med mine børn. Jeg vil gerne tage dem med på rejse, og gerne en lidt længere en som denne, hvor vi virkelig bare kan være sammen. For det er udelukkende flyveturen jeg er lidt bekymret for. Så er der selvfølgelig også varmen, bakterier osv, men den fylder egentlig mindre i mit hovede. Der kan vi tage vores forholdsregler i forhold til, hvor vi vælger at bo og at vi selvfølgelig passer lidt ekstra godt på dem. De er som de fleste børn virkelig vilde med sand og vand, så de ville elske at sidde i vandkanten og nulre dagen lang. Det er jeg ikke i tvivl om. Og jeg har ikke planer om daglige ture med busser, både og oplevelser hele tiden. Tværtimod er dette en rejse vi skal på for at være sammen som familie, og for at vise børnene en lidt anden del af verden.

Nogle elsker Thailand, mange anbefaler også andre feriedestinationer så som Vietnam, Bali og Maldiverne. Vi rejser helt sikkert for at komme til varmere himmelstrøg i en periode, hvor det danske vejr primært viser sig fra en kold og mørk side. Hvor vi har brug for at hive nogle uger ud af kalenderen til bare at slappe af sammen. Og i og med at Simon og jeg har rejst en del til Thailand, så føles det som en god destination for os. Også fordi at det trods alt ikke kræver så mange skift med forskellige fly, fordi vi nok ender med at vælge en direkte flyvning. Jeg afholdte en spørgerunde på instagram på et tidspunkt i forhold til netop dette. Om det mon var bedst at flyve direkte eller tage en mellemlanding, og svarene var faktisk ligelidt fordelt mellem de to muligheder. For det er selvfølgelig en mulighed at flyve halvvejs fx til Dubai, så der kun er 7 timers flyvetur videre igen derfra til Bangkok, men igen så er der rigtig meget arbejde ved, at vi så skal af flyet, bakse rundt med bagagen, hen til et hotel og videre igen til lufthavnen dagen efter. Så er jeg måske nok mere til bare at flyve direkte. Det skal vel nok gå. Jeg vil rigtig gerne flyve med Thai Airways, som vi har fløjet med flere gange før. De er simpelthen så søde (og glade for børn), og så vil jeg gerne gøre en indsats for, at vi eventuelt kan komme til at sidde forrest i en midterrække, hvor de har 4 sæder sammen, og dermed have lidt mere benplads. Og så skal børnene selvfølgelig have et sæde hver, så vi ikke skal sidde med dem på skødet, når de falder i søvn. For det skal de altså gøre på den 10-11 timers lange flyevtur. Bare lige lidt 🙂

Vi har tidligere rejst med SAS om natten på en direkte flyvning, og det er klart mit drømmescenarie. Men desværre er det kun muligt at flyve kl. 14 om eftermiddagen og så med ankomst omkring midnatstid. Der er det jo så morgen i Bangkok, så efter nok kun få timers søvn er børnene nok lidt trætte på det tidspunkt. Men jeg tænker at vi finder et dejligt hotel i nærheden, hvor vi tager en overnatning, så vi kan få en lang middagslur sammen på hotellet, inden vi så dagen efter tager videre ud på en af øerne. Planen er en uge på to forskellige øer, så hvis i har nogle gode idéer til børnevenlige øer, så smid endelig en kommentar her eller på instagram. Vi vil helst kun bo i bungalows på nogle lidt større resorts, som ligger tæt på lidt byliv, så vi selv kan gå ind til byen. Det her med at bo i bunglows vil gøre Lily Sofias middagslur lidt nemmere, fordi hun så kan sove indenfor i aircondition med en babyalarm, mens vi er lige udenfor døren på stranden. Samtidig kan vi også bare åbne døren udenfor, så børnene kan rende lidt frem og tilbage og lege, uden at vi nødvendigvis skal med op og ned af trapper på større hoteller. Så det er helt sikkert et af vores ønsker. I forhold til bylivet så vil vi selvfølgelig udnytte at Thailand har så mange lækre spisesteder. Vi kommer måske til at spise lidt tidligere på grund af børnene, men så kan vi gå en tur rundt på stranden eller i de små lokale butikker, inden vi nok vender tilbage og putter børnene. Så kan Simon og jeg nyde et par kolde Singha øl ude på terassen, mens børnene sover.

Så det er altså vores planer lige umiddelbart. Ikke særlig fastlagte kan i nok høre. Nu skal vi til at undersøge hvilke øer vi vil til, for selvfølgelig skal vi ikke være på stranden dag ud og dag ind, men det kommer til at foregå i børnenes tempo i forhold til dagsture. Men sejlture, besøg på nærliggende øer, eventuelt besøge nogle dyrereservater er helt sikkert på listen. Jeg har en bæresele liggende, som jeg brugte da Lily Sofia var helt lille og ikke ville sove i barnevogn, så den tænker jeg at medbringe, hvis frøkenen vil finde sig i at sidde på ryggen. Og så single klapvognen. Så har vi i hvert fald to transportmuligheder til dem afhængig af, hvor vi befinder ud. Carl Emil kan heldigvis godt gå rimelig langt efterhånden, omend i et snegletempo uden lige 🙂 Men ellers er det op på fars skuldre, hvis vi skal ud og gå længere ture – steder, hvor det ikke lige er så godt terræn til klapvogn. Vi skal også lige have styr på pas til Lily Sofia og så skal vi også lige have styr på vaccinerne. Og nå ja, selvfølgelig lige have planlagt hvornår vi rent faktisk kan tage afsted. Simon er jo heldigvis sin egen chef, men jeg påtænker at tage afsted, mens der er kinesisk nytår, fordi det altid betyder en lidt mindre travl periode på arbejde.

Nå, nu vil jeg hoppe under dynen. Kom endelig med gode tips til både at rejse med børn, destinationer og hoteller/øer i Thailand. Jeg er jo ret grøn i det her ferie med børn. Men vi skal nok komme helskindede både afsted og hjem igen. Jeg er i hvert fald sikker på, at vi kommer til at få en fantastisk tur sammen. Bare os fire.