Mandags-facts #11

Viva Barca

978c675f-744c-467c-9fac-ff5286bf4db9Det er tid til et Barcelona indlæg. Til en lille update og billeder fra turen. For det var virkelig en god tur. Helt vildt endda! Vi snakkede om at gøre det til en fast tradition. At tage afsted en gang om året sammen. Selvom vi selvfølgelig render ind i graviditeter og små børn i fremtiden. Det gjorde vi også i år, da en af mine veninder fødte for en måned siden og derfor ikke kunne være med. Næste år er der helt sikkert endnu en graviditet eller to, men det må vi tage til den tid. Det bliver nok ikke lige for mit vedkommende 😉

Vi drog afsted torsdag middag. Kørte samlet i en bil til Kastrup, hvor vi skulle flyve sidst på eftermiddagen. Der var højt humør i bilen og snakken gik, som den altid gør, når vi er sammen. Vi har kendt hinanden længe os piger. Mødte hinanden i gymnasiet og blev studenter sammen i 2006. Vi har holdt sammen lige siden, og vi er med årene blevet bedre til at ses. Vi holder altid fødselsdage for hinanden, og hver gang vi ses, så aftaler vi, hvornår næste komsammen skal være. Sådan fungerer det bedst for os – alle med 6 travle liv og kalendre.

Det tog virka 3 timer at flyve, hvilket i sig selv ikke lyder af så meget. Men det føltes faktisk som en seriøs lang flyvetur for os alle. Flyet var virkelig varmt, og vi ramlede ind i en eller anden kæmpe højskole, der skulle med samme afgang som os, og som selvfølgelig startede deres fest allerede på flyet. Vi dulmede det hele lidt med vin og snacks, men vi var glade da vi landede igen. Afsted med en taxa og hen til lejligheden. Lejligheden lå cirka 100 meter fra stranden, så vi havde en flot udsigt dertil. Den var udstyret med eget køkken, et par badeværelser og soveværelser og så en rimelig stor stue. Vi smuttede lige en tur i kiosken efter vand og de vigtigste fornødenheder, da vi kom hen til lejligheden, og ellers smuttede vi i seng, så vi kunne være friske til en ny dag.

9511a382-b5a9-4a30-96ce-c9bcb390c1f291fd0fc3-f803-4061-aac9-55594b55446b
Godmorgen fredag. Til høj solskin og morgenkaffe på terassen. Den lune forårssol havde bestemt nået til Barcelona, så vi kunne nøjes med tynde jakker og solbriller, før vi drog afsted og fandt en café, hvor vi kunne indtage vores morgenmad. Crossainter, æg og kaffe. Vi havde bestilt billetter til at skulle ind og opleve den famøse kirke ‘La Sagrada Familia’, som nok står øverst på listen over seværdigheder i Barcelona. Vi kom desværre (!!) til at blive opholdt af shopping på gåturen derhen, så vi kom for sent i forhold til det kvarters indtjekning, som vi ud fra vores allerede bestilte billetter havde tilladelse til. Så i stedet nød vi en stor omgang paëlla på en nærliggende fortovscafe, spiste frokost i solen og bare nød udsigten til kirken. Vi fik set kirken senere samme eftermiddag, og den er virkelig smuk. Både indefra og udenpå, så det er helt sikkert et must, hvis man som jeg ikke tidligere har været i Barcelona.

f74fead6-1d28-45c6-9f90-a6e00965a8c0b8447bf4-1505-4980-a47f-dbc1d87a2d927a3f0934-7952-4b98-ae7f-3d414148eb8dVi stoppede ved et supermarked på hjemvejen. Handlede stort ind til både aftenens hjemmelavede tapasmiddag og næste dags morgenmad. Købte vin, øl og masser af snacks til en aften hjemme i lejligheden efter en masse kilometer i benene. Vi besøgte lejlighedskompleksets rooftop-terrasse med et glas kold rosévin, så solnedgangen over vandet og et par modige piger tog sig en kold dukkert i poolen, inden vi gik tilbage i varmen og fik arrangeret en lækker aftensmads-anretning. Aftenen gik med quiz, spil, mere vin og bare en masse grin. Grineanfald af den slags, der gør helt ondt i maven. Simpelthen fantastisk. Og tiltrængt. Ved to tiden smuttede vi til køjs, så vi kunne være klar til endnu en dag i Barcelonas gader.

b5dd9dff-2684-46d6-9eb3-ac1e1b806e951c4df659-c5f4-49ad-a225-ee3835ad034d4b0598d1-c2f3-48f1-b1da-200e0b1866bcLørdag morgen var vi rimelig friske, på trods af at jeg vågnede alt for tidligt. Det sidder så dybt i mig at stå tidligt op. Alligevel var det skønt at have god tid til at vågne, ingen tvang mig ud af sengen og jeg kunne nyde et langt bad i fred og ro. Solen stod igen højt på himlen. I dag var det shoppedag. Vi ville have været hen til den såkaldte ‘Rambla’, men da der var flere protester og demonstrationer i byen, var flere gader lukkede, så vi endte med at tage hen på hovedgaden, hvor der er et godt mix af både highstreet og high-end butikker. Vi gik det meste af vejen langs stranden, stoppede op til en halv time i solen på en trappe og fik ligeledes en kold, friskpresset juice på en af strandcafeerne. Ved middagstid blev det overskyet og blæste op, så vi tog en taxa resten af vejen hen til shoppegaden. Og så var det ellers bare i gang. I en masse butikker med et lille stop på vejen for at få en god burger til at stille sulten. Vi tog en taxa tilbage igen ved 18 tiden. Et par timer senere end forventet, men igen havde vi ingenting vi skulle nå.

fb57e668-3891-451d-908f-092d2a364f72b21eabab-7dc2-4d3f-b827-f5e78b827162

Lørdag aften var sidste aften, og vi havde bestemt at vi skulle ud og spiste god tapas og på et par barer, naturligvis. Ved 21 tiden var vi endelig færdige med at vimse rundt, høre musik, skåle i spansk hvidvin og havde gjort os lidt i stand til aftenen. Vi tog en taxa hen til den gade, som er mest kendt for sine barer og restauranter, hvor vi fandt en hyggelig tapasbar i bedste spanske stil. Vi fik et stort rundt bord, bestilte alverdens forskellige nye og velkendte tapas fra menukortet, en kande sangria og en god flaske rødvin. Snakkede om stort og småt, gamle minder som nye. Efterfølgende gik vi videre nogle få meter op ad gaden, hvor der lå en masse forskellige barer. Vi besøgte både en ginbar, hvor alt var hjemmelavet og dyrket, og de store drinks gav vist os allesammen en lettere beruselse. Vi besøgte yderligere et par små steder, hvor vi fik danset lidt og grint noget mere. Masser af grin. Den bedste medicin. Da nattelivet lukkede meget præcist klokken 3, dinglede vi hen til en taxa, som vi beordrede forbi Macdrive for at bestille halvdelen af menukortet med hjem. Lavede en stor buffet af burgere, pommes og spanske Macdonalds-specialiteter i de tidligere morgentimer hjemme i lejligheden, fik sludret af og hoppede under dynen ved 4.30 tiden. Velvidende at turen gik mod Danmark næste formiddag.

8dca8a79-109d-4020-9880-8befddbb4074

Næste morgen vågnede vi ved 9.30 tiden. Allesammen en anelse ramte af gårsdagens udskejelser, men en kop kaffe og en treo til hovedpinen blev vores morgen-kombi, før vi pakkede sammen og drop afsted mod lufthavnen. Snuppede en is i lufthavnen og jeg fik købt en ny parfume med hjem til Simon, som en lille anerkendelse for hans hårde arbejde derhjemme under mit fravær. Vi fik alle taget en lille lur i flyveren på vej hjem og glædede os til at komme hjem. Hjem til kærester, mand og børn. Og sin egen seng. Vi købte en sandwich fra Lagkagehuset og spiste den i bilen på vejen hjem, mens vi lige fik snakket turen igennem. Alle enige om én ting – at det virkelig var en rigtig, rigtig god tur!